Ułatwiamy Ci życie, podpowiadając jak poprawnie zalogować się w PFRON do systemów SOW, SODiR i e-PFRON
Uzyskanie drogą zdalną dofinansowania z funduszu lub zarządzanie online obowiązkowymi wpłatami na PFRON wydaje Ci się czarną magią? Zdajemy sobie sprawę, że dla wielu pracodawców i osób z niepełnosprawnościami, nawigowanie przez meandry biurokracji może wydawać się wręcz przytłaczające. Jednak mamy dla Ciebie dobrą informację. Dzięki zaawansowanym elektronicznym systemom obsługi — takim jak SODiR e-PFRON2 i SOW — cały proces staje się nie tylko bardziej dostępny, ale i znacznie łatwiejszy do opanowania niż myślisz.
Nie musisz być ekspertem od technologii, by skutecznie korzystać z systemów PFRON. Logowanie w poszczególnych platformach jest łatwe. Wystarczy, że wiesz, gdzie szukać pomocy i jakie działanie podjąć. Od rejestracji i logowania, po składanie wniosków i rozliczanie dofinansowań – krok po kroku przeprowadzimy Cię przez wszystkie najważniejsze etapy, dzięki czemu zyskasz pewność, że nie przegapisz żadnej kluczowej informacji.
Jakie systemy udostępnia PFRON?
PFRON udostępnia kilka systemów obsługi, z których każdy jest przeznaczony do realizacji określonych zadań, zależnie od tego, jakie masz potrzeby. Opowiemy Ci o 3 z nich:
- Systemie Obsługi Dofinansowań i Refundacji (SODiR)
Aplikacja przeznaczona jest przede wszystkim dla pracodawców, którzy chcą uzyskać dofinansowanie na wynagrodzenia pracowników z niepełnosprawnościami. - Systemie e-PFRON2
Platforma skierowana została do pracodawców zobowiązanych do dokonywania wpłat na PFRON, jak również do tych zwolnionych z tego obowiązku, ale nadal zobligowanych do przesyłania informacji do funduszu. - Systemie Obsługi Wsparcia (SOW)
SOW został stworzony z myślą o osobach z niepełnosprawnościami, instytucjach oraz pracodawcach, którzy je wspierają, by usprawnić składanie wniosków o dofinansowania PFRON, które są rozdzielane przez jednostki samorządowe.
Czym jest SOW?
System Obsługi Wsparcia PFRON to zaawansowana platforma internetowa, która ułatwia osobom z niepełnosprawnościami, pracodawcom oraz instytucjom wspierającym ich działania składanie wniosków o dofinansowanie ze środków PFRON. Celem tego systemu jest zapewnienie Ci szybkiego i wygodnego dostępu do pomocy finansowej, szczególnie w ramach programów realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego.
Kto może korzystać z systemu SOW?
Kiedy będziesz korzystał z systemu SOW zobaczysz, że został zaprojektowany dla różnych użytkowników i podzielony na trzy główne moduły:
- Moduł dla wnioskodawców – przeznaczony dla osób z niepełnosprawnościami, instytucji oraz pracodawców, którzy chcą złożyć wniosek o wsparcie finansowe.
- Moduł dla realizatora – dedykowany pracownikom jednostek samorządu terytorialnego, odpowiedzialnym za przetwarzanie i realizację wniosków.
- Moduł dla PFRON-u – dla pracowników PFRON, zajmujących się koordynacją i zarządzaniem procesami wsparcia.
Co umożliwia system SOW?
Zalogowanie się do SOW na platformie PFRON umożliwia Ci dostęp do następujących funkcji:
- Wypełnisz tu i złożysz wniosek o dofinansowanie w ramach różnych programów.
- Podpiszesz wniosek i możesz wprowadzić do niego niezbędne poprawki i uzupełnienia.
- Przejrzysz wzory umów dotyczących przyznanego wsparcia.
- Rozliczysz środki które otrzymałeś w ramach dofinansowania.
Jak odbywa się składanie wniosków drogą zdalną?
System SOW umożliwia Ci składanie wniosków o środki PFRON wyłącznie przez Internet. Pozwala Ci na ich zdalną weryfikację oraz rozliczenie przyznanych środków. Dzięki temu możesz złożyć dokumenty bez wychodzenia z domu, o dowolnej porze dnia, co zwiększa komfort i elastyczność całego procesu. Abyś w pełni wykorzystał z możliwości systemu SOW, potrzebujesz narzędzia do autoryzacji swoich wniosków. Możesz wykorzystać do tego profil zaufany na ePUAP lub kwalifikowany podpis elektroniczny.
Jak zalogować się do SOW w witrynie PFRON?
Aby zalogować się do Systemu Obsługi Wsparcia (SOW) PFRON, musisz najpierw zarejestrować i aktywować swoje konto. Zrobisz to:
- Rejestrując konto
W tym celu przejdź na stronę SOW PFRON i rozpocznij procedurę rejestracji. Po zarejestrowaniu konta otrzymasz e-mail z linkiem aktywacyjnym. Kliknij w niego, aby aktywować nowo utworzone konto. - Uwierzytelniając konto
Po aktywacji konta konieczne jest jego uwierzytelnienie za pomocą profilu zaufanego na ePUAP lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Wykonaj poszczególne kroki zgodnie ze wskazówkami, abyś mógł w pełni korzystać z funkcji systemu SOW. - Logując się do systemu
Zaloguj się do SOW, używając adresu e-mail i hasła, które podałeś podczas rejestracji. Po zalogowaniu będziesz mógł natychmiast przystąpić do składania wniosków o dofinansowanie oraz rozliczać przyznane środki.
Jaką rolę odgrywa System Obsługi Dofinansowań i Refundacji?
SODiR PFRON to narzędzie internetowe, które wspiera pracodawców w procesie uzyskiwania wsparcia finansowego na wynagrodzenia dla osób z niepełnosprawnościami. Jeśli jesteś pracodawcą zarejestrowanym w PFRON, SODiR umożliwi Ci:
- Szybką i efektywną komunikację z PFRON i przyspieszenie załatwiania formalności.
- Tworzenie i wypełnianie wszystkich dokumentów wymaganych do uzyskania dofinansowania.
- Bezpośrednie przesyłanie dokumentacji do funduszu, co eliminuje konieczność korzystania z tradycyjnej poczty.
- Śledzenie statusu swoich wniosków o dofinansowanie lub refundację, co pozwala na bieżąco monitorować postępy.
- Elektroniczne przekazywanie informacji o zatrudnieniu, wynagrodzeniach oraz opłacanych składkach, co usprawnia cały proces.
SODiR działa zarówno online, jak i offline. Możesz pracować nad dokumentami bez stałego połączenia z Internetem, zapisując je lokalnie na swoim komputerze. W trybie online masz dostęp do aktualnych informacji i możesz bezpośrednio kontaktować się z PFRON.
Kto może skorzystać z systemu SODiR?
Platforma ta jest dla Ciebie, jeżeli jesteś:
- Pracodawcą, który zatrudnia pracowników z orzeczeniem.
- Niepełnosprawnym przedsiębiorcą prowadzącym własną działalność gospodarczą.
- Rolnikiem z niepełnosprawnością oraz niepełnosprawnym domownikiem rolnika, który opłaca składki na ubezpieczenia społeczne.
Jak rozpocząć pracę z SODiR i zalogować się?
Gdy chcesz zacząć korzystać z SODiR, musisz wykonać kilka kroków:
- Złożyć wniosek rejestracyjny
Wniosek rejestracyjny dostarcz do PFRON-u do 25. dnia miesiąca następującego po wypłacie wynagrodzenia dla pracownika z niepełnosprawnością. W trakcie rejestracji wybierasz, czy chcesz składać wnioski w formie papierowej, czy elektronicznej. W przypadku wyboru opcji elektronicznej PFRON przekaże Ci login i hasło do systemu. - Dostarczyć wniosek do PFRON-u
Możesz dostarczyć wniosek osobiście do Biura Funduszu w Warszawie lub przesłać go pocztą. Kolejne wnioski kieruj do siedziby odpowiedniego oddziału terytorialnego PFRON. - Zalogować się do SODiR:
Po otrzymaniu danych do logowania przejdź na stronę SODiR i poprawnie się zaloguj się. Przy pierwszym logowaniu zostaniesz poproszony o zmianę hasła na nowe, którego później będziesz używał podczas korzystania z systemu. - Wygenerować certyfikat z podpisem elektronicznym:
Po wejściu do systemu przejdź do sekcji „Administracja”. Tu wygenerujesz certyfikat z podpisem elektronicznym. Certyfikat ten jest Ci niezbędny do podpisywania dokumentów w formie elektronicznej i będzie ważny przez dwa lata. Możesz go odnowić w dowolnym momencie, co automatycznie unieważni stary certyfikat.
Jaką funkcję pełni e-PFRON?
System e-PFRON to narzędzie stworzone do zarządzania dokumentacją związaną z obowiązkowymi wpłatami na PFRON. Oferuje Ci elastyczność pracy dzięki dostępności w wersjach offline i online. Poniżej znajdziesz najważniejsze informacje o każdej z tych wersji:
- e-PFRON system w wersji offline
Jest to aplikacja, którą zainstalujesz na swoim komputerze z systemem Windows. Pozwoli Ci ona na tworzenie i podpisywanie dokumentów bez konieczności łączenia się z Internetem. Oprogramowanie w wersji offline jest dostępne bezpłatnie na płytach CD, które możesz uzyskać w Biurze PFRON w Warszawie lub w jego oddziałach. - e-PFRON2 system w wersji online
Wersja online umożliwi Ci szybkie przesyłanie dokumentów do PFRON-u, pobieranie raportów oraz odbieranie korespondencji od funduszu w pełni elektronicznie. Dzięki temu systemowi wszystkie wymagane deklaracje i informacje możesz składać bez wychodzenia z domu, co znacznie przyspiesza i ułatwia proces załatwiania spraw dotyczących wpłat.
Dla kogo dedykowany jest system e-PFRON?
System e-PFRON jest skierowany do podmiotów gospodarczych zobligowanych do przygotowania i składania deklaracji dotyczących wpłat na PFRON. Będziesz zobligowany do korzystania z tego systemu, nawet jeśli jesteś zwolniony z obowiązkowych wpłat na fundusz.
Jak przebiega proces logowania do systemu e-PFRON?
Aby rozpocząć korzystanie z systemu e-PFRON, musisz przejść przez proces rejestracji, a następnie logowania. Jak to wygląda krok po kroku i co powinieneś zrobić?
- Złożyć dokument rejestracyjny
Pracodawcy, którzy są zobowiązani do dokonywania wpłat na PFRON, muszą złożyć deklarację DEK-Z. W przypadku pracodawców zwolnionych z tych wpłat należy złożyć informację INF-Z. Dodatkowo konieczne jest wypełnienie zgłoszenia Administratora/Pełnomocnika (ZAP) w formie elektronicznej i przesłanie go do PFRON. - Poczekać na przesłanie identyfikatora PFRON
Po zakończeniu rejestracji PFRON przydzieli Ci numer w rejestrze, który zostanie wysłany do Ciebie listownie. Numer ten będzie Ci potrzebny do logowania się oraz do zarządzania uprawnieniami w systemie. Jeśli masz już taki numer, na przykład z rozliczeń dofinansowań, możesz go wykorzystać do logowania w systemie e-PFRON2. - Poprawnie logować się do e-PFRON2
Aby zalogować się do systemu, przejdź na stronę https://pracodawca.e-pfron.pl i wpisz login, hasło oraz numer w rejestrze PFRON, który pełni funkcję identyfikatora. Login jest automatycznie generowany podczas zgłaszania administratora lub dodawania nowego użytkownika, natomiast hasło ustalasz samodzielnie. - Wykonać podstawowe czynności przy pierwszym logowaniu
Przy pierwszym logowaniu do systemu trzeba, abyś zmienił hasło. Teraz też musisz zaakceptować warunki korzystania z e-PFRON oraz potwierdzić zapoznanie się z klauzulą przetwarzania danych osobowych. - Sprawdzić informacje po zalogowaniu
Po zalogowaniu powinieneś zobaczyć swoje dane, w tym imię i nazwisko, poziom uprawnień, który bez przypisany, numer w rejestrze PFRON, a także datę i godzinę ostatniego udanego logowania oraz informacje o ewentualnych nieudanych próbach. - Podpisywać i wysyłać dokumenty
Wszelkie wypełnione formularze, które chcesz przekazać do PFRON-u, możesz podpisać przy użyciu podpisu kwalifikowanego, certyfikatu wygenerowanego w systemie lub profilu zaufanego. Po podpisaniu dokumenty są automatycznie zapisany w systemie PFRON i nie możesz ich już edytować. Wszystkie przesłane dokumenty będą widoczne na liście złożonych.
Jak skontaktować się funduszem w sprawach systemów SOW, SODiR i e-PFRON?
Jeśli napotkasz problemy techniczne lub potrzebujesz wsparcia w obsłudze systemów PFRON, możesz skontaktować się z funduszem na kilka sposobów. W zależności od tego, który system Cię interesuje, wykorzystaj poniższe dostępne opcje kontaktu:
Wsparcie dotyczące systemu SODiR
- E-mail: W przypadku pytań lub potrzeby pomocy związanej z Systemem Obsługi Dofinansowań i Refundacji, możesz napisać na adres sod@pfron.org.pl.
- Telefon: Zadzwoń pod numer 22 581 84 10, dostępny w dni robocze od 9:00 do 15:00, i wybierz wewnętrzny 1. Pod tym numerem uzyskasz informacje na temat dofinansowań wynagrodzeń dla pracowników niepełnosprawnych, refundacji składek na ubezpieczenie społeczne oraz wsparcie techniczne dotyczące systemu SODiR.
- Adres korespondencyjny: Jeśli preferujesz kontakt listowny, możesz przesłać swoje zapytania na adres: Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, Departament ds. Rynku Pracy, al. Jana Pawła II 13, 00-828 Warszawa.
Wsparcie dotyczące systemu e-PFRON2
- E-mail: W sprawach związanych z obsługą systemu e-PFRON2, możesz napisać na adres epfron@pfron.org.pl.
- Telefon: Skontaktuj się telefonicznie pod numerem 22 581 84 10, dostępnym od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00–15:00. Pod tym numerem otrzymasz wsparcie dotyczące działania i obsługi systemu e-PFRON2.
Wsparcie dotyczące systemu SOW
- Infolinia techniczna: Jeśli masz problemy techniczne związane z systemem SOW, możesz skorzystać z dedykowanej infolinii pod numerem 800 889 777. Infolinia jest dostępna od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00–17:00 i oferuje pomoc w rozwiązywaniu problemów związanych z tą platformą.
Jak korzystać z systemów i poprawnie wykonać w PFRON logowanie do SOW, SODiR i e-PFRON?
Nowoczesne technologie, które stosuje PFRON, odgrywają kluczową rolę w ułatwianiu dostępu do środków wsparcia finansowego dla pracodawców oraz osób z niepełnosprawnościami. Każdy z omówionych wyżej systemów jest dostosowany do specyficznych potrzeb użytkowników. Przeprowadzisz w nich bezpośrednio z domu lub biura wszelkie operacje od składania wniosków o dofinansowanie, przez zarządzanie obowiązkowymi wpłatami, aż po rozliczanie przyznanych środków. Dzięki SODiR, e-PFRON2 oraz SOW procesy związane z uzyskaniem wsparcia stały się bardziej przejrzyste i dostępne, a możliwość korzystania z systemów zarówno online, jak i offline, zapewnia Ci dużą elastyczność.
W przypadku problemów technicznych lub potrzeby dodatkowych informacji PFRON oferuje różne formy wsparcia, w tym pomoc telefoniczną, kontakt mailowy oraz możliwość tradycyjnej korespondencji. Ważne jest, abyś był świadomy dostępnych narzędzi i wiedział, jak z nich efektywnie korzystać.